שכר עבודה בגין ימי החג וחול המועד

תשלום עבור ימי החג

ימי החג הם אלה : 2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג השבועות ויום העצמאות. עובד במשכורת חודשית זכאי לשכר עבודה עבור ימי החג החלים באותו החודש, מאחר והבסיס לתשלום שכר עבודתו הוא חודשי (קבוע). עובד כזה יקבל את משכורתו הקבועה גם בחודש בו חל חג והוא אינו זכאי לתשלום נוסף עבור ימי החג.

עובד בשכר יומי או קבלני לפי שעות, זכאי לתשלום בגין ימי החג, בתנאי שעבד, לפחות שלושה חודשים במקום העבודה ובתנאי שלא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחרי החג) אלא בהסכמת המעביד.

בכל מקרה, יש לבדוק האם במקום עבודה מסוים קיים הסכם קיבוצי, צו הרחבה, הסכם אישי או נוהג המטיבים עם העובדים מעבר למה שצוין לעיל. במקרה כזה, יש לנהוג על פי ההוראה המטיבה עם העובדים.

תשלום עבור ימי חג לעובד אשר אינו עובד מידי יום 

לגבי תשלום עבור ימי חג לעובד (יומי או שעתי) אשר אינו עובד מידי יום, קיימות שתי פרשנויות :

האחת – שעובד כנ"ל אינו זכאי כלל לתשלום בגין ימי החג, כיוון שצו ההרחבה הנזכר לעיל קובע, כי עובד יהיה זכאי לתשלום בגין ימי חג (לאחר שלושה חודשי עבודה) רק בתנאי ש"לא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג, אלא בהסכמת המעביד".

הדוגלים בפרשנות זו למדים מתנאי זה, כי כוונת מוציא הצו היתה לזכות רק את העובדים העובדים מידי יום.

השניה – שעובד כנ"ל זכאי לתשלום עבור ימי החג, רק אם יום החג חל ביום בו אמור היה לעבוד.

שעות עבודה בחול המועד

אין בחוק כל הוראה המתייחסת לשעות עבודה בחול המועד או לתשלום בגינן. 

מבחינת חוקי העבודה, ימי העבודה בחול המועד הינם ימי עבודה רגילים לכל דבר ועניין. כל זאת אם אין הסכם קיבוצי, הסכם אישי או נוהג במקום העבודה, הקובעים אחרת.

שעות עבודה בערב חג

חוק שעות עבודה ומנוחה קובע, כי יום העבודה בערב חג וביום שישי הינו בן 7 שעות, במקומות עבודה בהם עובדים 6 ימי עבודה בשבוע.

לגבי מקומות עבודה בהם עובדים 5 ימי עבודה בשבוע וחל שם ההסכם הקיבוצי בדבר עבודה ב- 5 ימים בשבוע או צו ההרחבה שהוצא מכוחו, נקבע כי : "בערבי חגי ישראל החלים ביום שהעובד חייב לעבוד בו יהיה יום העבודה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות או יום עבודה בן 7 שעות בתשלום של 8 שעות. ההנהלה ונציגות העובדים יקבעו באיזה חלופה לבחור. 

בערב יום כיפורים יעבדו העובדים 6 שעות בתשלום של 9 שעות. במקומות עבודה שבהם עבדו בערבי חג 6 שעות בתשלום של 8 שעות ימשיכו העובדים לעבוד 6 שעות בתשלום של 8 שעות".

בכל מקרה אחר יש לנהוג על פי ההסכמים החלים באותו מקום עבודה הנהוג הקיים בו.

בכל מקרה עובדים העובדים לפי שעות לא יהיו זכאים לתשלום עבור ערב החג, מכיוון שאינם עובדים בו.

צור קשר לשיחת ייעוץ

משרדנו פועל כבר למעלה מ- 35 שנים וצבר ניסיון עשיר לאורך השנים בתחומי הביקורת, מיסוי יחיד ומיסוי חברות בהתמחות ייחודית לחברות בענף הנדל"ן. כמו כן משרדינו מעניק שירותי ניהול כספים, חשבות, הכנת תכניות עסקיות וליווי עסקי, ניהול חשבונות וחשבות שכר כשירותי מיקור חוץ. במשרדינו צוות רחב ומיומן של 15 עובדים ובכללם רואי חשבון, יועצי מס, חשבי שכר ומנהלי חשבונות.

דילוג לתוכן