קיבוע זכויות - 161ד

טופס 161 הוא המסמך שמקום העבודה מחוייב למלא עבור כל עובד שסיים את עבודתו ומתאר עבור רשויות המס את כלל הנתונים הקשורים לתקופת העבודה, תנאי השכר והפיצויים המגיעים לעובד והכספים שהצטברו עבור העובד בקופות התגמולים והפנסיה.

בשנת 2012 הנהיגה רשות המס הליך חדש תחת המסגרת שנקראת טופס 161ד ואשר הינו מתייחס באופן ספציפי לעובד שהגיע לגיל פרישה, פורש ממקום העבודה ומקבל פנסיה.

מהו טופס קבוע זכויות?

בתיקון 190 שהוחל משנת 2012 מס הכנסה קבע סל פטור אחד לפורשים בסך של כ- 883,000 ₪ (במונחי 2024), אותו יכול כל עובד שהגיע לגיל פרישה ומשלם פנסיה לנצל לטובת משיכת פיצויים ו\או משיכת כספים קצבתיים מקופת גמל כסכום חד פעמי  ו/או לנצל את הפטור לטובת הפנסיה.

על מנת שמס הכנסה יוכל לחשב את הפטור על הקצבה הוא צריך לקבל את טופס 161ד כדי להתחשב בכל הסכומים המשפיעים על סל הפטור.

במילים אחרות טופס 161ד הוא טופס עזר שבו הפורש או הגורם המייצג אותו  ממלא את כל הנתונים הנדרשים לפקיד השומה לצורך חישוב הפטור ממס על הפנסיה לרבות:

  • פרטי העובד, מועד הפרישה/ קבלת הקצבה.
  • משיכת פיצויים פטורים ו/ או סכומים שהוונו בעבר המשפיעים על הזכאות לפטור.
  • מסירת הודעה על המשך עבודה אצל מעסיק גם לאחר גיל הפרישה במקביל לקבלת הפנסיה.
  • זכאות לחשוב פטור בהתאם לנוסחת הקיזוז הרלוונטית בהתאם לתקופה. (לפני או אחרי 2012).

בנוסף לאמור לעיל יידרש העובד למלא פרטים נוספים וחשובים אשר רצוי שימולאו לאחר שקלול כל הנתונים הרלוונטים לפרישה ונדרש בגינם תכנון מוקדם וזאת לצורך ניצול הטבת המס באופן מירבי והן:

  • משיכה חד פעמית של כספי תגמולים קצבתיים בפטור ממס – רלוונטי למי שמעוניין לנצל חלק מהפטור לטובת כספי תגמולים קצבתיים על חשבון מענקי פרישה פטורים.
  • שריון פטור של משיכת כספי פיצויים בעתיד בפטור ממס – רלוונטי למי שממשיך לעבוד לאחר גיל פרישה ומקבל במקביל פנסיה (ראה מאמר נפרד).
  • קבלת החלטה האם לנצל את הגדלת הפטור הצפויה בשנים הבאות ומתבצעת בהדרגה משנת 2012 ועד שנת 2025 (פוטנציאל פטור נוסף לניצול), או לטובת משיכת (היוון) כספים קצבתיים מקופ"ג בפטור, או לחלק ביניהם.
 

מדוע נקרא הטופס קבוע זכויות? 

הטופס נקרא קיבוע זכויות מכיוון שלאחר 90 יום ממועד מילוי הטופס לא ניתן לשנות את ההחלטה ולהגדיל בעתיד את הסכום להיוון קצבה בפטור.

מילוי הטופס באמצעות איש מקצוע המתמחה במיסוי פרישה יכול לחסוך אלפי שקלים בשנה, וזאת משום שהנתונים  שממלאים בטופס משפיע על המס שישולם על הפיצויים, על כספי התגמולים הקיצבתיים  וכמובן על שעור הפטור שהפורש יהיה זכאי לקבל על הפנסיה לאורך כל תקופת הפנסיה.

לדוגמא: מילוי לא נכון של הטופס, עלול להוביל למצב שבו לא ישולם מס על הפנסיה (או מס חלקי) אך ישולם מס מיותר על הפיצויים ולהיפך, ניצול פטור מיותר על הפיצויים שעלול לגרום לתשלום מס מיותר על הקצבה לאורך כל תקופה הפנסיה!

את/ה מוזמנים לפנות אלינו לשיחת ייעוץ בטלפון

03-6966526 או במייל asaf@sharfi.net

  

צור קשר לשיחת ייעוץ

Masadvisors מקבוצת עמית שרפי ושות' רואי חשבון מתמחים בתכנון וייצוג פורשים מול רשויות המס, בניהולו של רו"ח אסף אבישר חבר לשכת רואי חשבון. חברת היועצים הוקמה במטרה לספק לפורשים מעטפת מלאה ומקצועית של תכנון והחזרי מס במטרה למצות עד תום את פוטנציאל הכספים שנחסכו בשנות העבודה.

דילוג לתוכן