המשכת לעבוד לאחר גיל פרישה ואתה מקבל פנסיה, המאמר הבא יכול לחסוך לך מס של אלפי שקלים.​

פרישה לגימלאות היא אבן דרך משמעותית בחייו של כל אחד מאתנו, נקודת ציון המסכמת שנים רבות של עשיה. אם בעבר נהגו מירב הפורשים לסיים את תפקידם במעגל העבודה ולהתפנות למשפחה ולתחביבים. הסביבה התעסוקתית המודרנית והשינוי באורחות החיים מזמנים לפורשים הזדמנויות להמשיך לעבוד ולשמור על אורח חיים יצרני.

מערכת המס בישראל, מספקת מענה הולם לשינוי בסביבה התעסוקתית ובאמצעות תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, החל משנת 2012 מאפשרת להמשיך לעבוד באופן חלקי או מלא ולקבל פטור על הפנסיה.

רקע

עובד שהגיע לגיל פרישה ומקבל פנסיה רשאי לנצל פטור על הקצבה בהתאם לנוסחה שנקבעה (נוסחת הקיזוז). מס הכנסה קבע  סל פטור אחד לפיצויים ולקצבה. לפי הנוסחה משיכת פיצויים פטורים ממס מקטינה את הפטור על הפנסיה ולהיפך. עד שנת 2011 העובד היה חייב במס מלא על הקצבה עד למועד בו ניתן היה להחיל את נוסחת השילוב הישנה (נוסחה שהייתה נהוגה עד 2012), קרי פרישה מוחלטת מעבודה.

כיום עובדים רבים ממשיכים לעבוד באותו מקום עבודה גם לאחר גיל פרישה ומממשים את זכאותם לקבלת פנסיה. מכיוון שהעובד טרם פרש ממקום העבודה, אין הוא זכאי בשלב זה לפיצויים, אלא רק במועד ניתוק מלא של יחסי עובד מעביד, קרי בפרישה מוחלטת מעבודה.

נשאלת השאלה האם עובד שהמשיך לעבוד בגיל פרישה והחל לקבל קצבה זכאי לפטור על הקצבה?

עד שנת 2011 פורש שהגיע לגיל פרישה לא היה זכאי  לקבל פטור על הקצבה ובמקביל להמשיך לעבוד. החל משנת 2012 במסגרת תיקון 190 תוקן החוק כך שאפשר כבר בגיל פרישה לקבל פטור על הקצבה ולהמשיך לעבוד, ז"א להחיל את נוסחת הקיזוז וזאת באמצעות טופס 161ד הנקרא "בקשה לקבוע זכויות לפי סעיף 9א לפקודה" (לפרטים נוספים ראה מאמר באתר).

אם כך איך מחשבים את הפטור על הקצבה בגיל הפרישה ללא פיצויים בפועל?

לצורך כך צריך לקבוע כמה פיצויים פטורים במועד הפרישה הסופי בכוונתך למשוך, להקטין אותם מסל הפטור במועד החישוב (במועד קבלת הקצבה) ולקבוע את הפטור על הקצבה. במועד הפרישה הסופי אפשר יהיה למשוך את הפיצויים בפטור בהתאם לסכום שקבענו בפטור ממס.

מתי כדאי לפנות למס הכנסה לצורך ניצול ההטבה?

במועד קבלת הקצבה הראשונה שלאחר גיל הפרישה אך רק לאחר שהתייעצתם עם איש מקצוע האמון על כלל החוקים והתקנות הקשורים לענין ובהתאמה לנתוניכם האישיים.

המשמעות היא שאפשר בגיל פרישה להמשיך לעבוד, לקבל קצבה ולנצל חלק מסל הפטור לטובת פטור ממס על הקצבה ובנוסף לנצל חלק מסל הפטור לטובת משיכת פיצויים פטורים במועד הפרישה הסופי מעבודה.

תכנון נכון ויעיל שיבוצע על ידי רו"ח מומחה שייצג אתכם מול רשויות המס עשוי לחסוך לכם אלפי שקלים .תכנון נכון ותהליך קיבוע זכויות מקצועי ומותאם לצרכים האישיים שלכם, ימנע מצב שבו תנצלו את הפטור באופן  לא חכם בין הפנסיה לפיצויים ומבלי לראות את הנולד ואת השנים הבאות

תאור מקרה:

פורש הגיע אלי לצורך בדיקת החזר מס. מבדיקה שנערכה התברר שהוא מקבל משכורת של 15,000 ש"ח ופנסיה של 6,000 ₪.  מה הבעיה? שסכום הפנסיה מצטרף להכנסה מעבודה והמס השולי שהוא משלם על הפנסיה 31%. לאחר שקלול הנתונים החלטנו לנצל פטור חלקי לטובת הפנסיה ולמעשה הרווחנו שלושה דברים: א. הפטור שקיבלנו הקטין את סכום ההכנסה החייבת של  הפנסיה וכך הוא משלם פחות מס. ב. מכיוון שהוא מקבל פנסיה מגיל פרישה דאגנו לקבל החזר מס עבור כל התקופה ממועד קבלת הפנסיה ועד היום. ג. ביום שבו יפסיק לעבוד ויקבל פנסיה בלבד, הוא גם ינצל פטור על הפיצויים וגם לא ישלם מס על הפנסיה לאורך כל תקופת חייו. 

צור קשר לשיחת ייעוץ

משרדנו פועל כבר למעלה מ- 35 שנים וצבר ניסיון עשיר לאורך השנים בתחומי הביקורת, מיסוי יחיד ומיסוי חברות בהתמחות ייחודית לחברות בענף הנדל"ן. כמו כן משרדינו מעניק שירותי ניהול כספים, חשבות, הכנת תכניות עסקיות וליווי עסקי, ניהול חשבונות וחשבות שכר כשירותי מיקור חוץ. במשרדינו צוות רחב ומיומן של 15 עובדים ובכללם רואי חשבון, יועצי מס, חשבי שכר ומנהלי חשבונות.

דילוג לתוכן