טופס 161א

מהו טופס  161א?
טופס 161א הינו טופס המאפשר לעובד לתכנן מה הוא רוצה לעשות עם כל הכספים שהצטברו לזכותו במקום העבודה האחרון, בין אם מדובר בכספים שהופקדו לקופות הגמל באופן שוטף במהלך תקופת עבודתו על ידי המעסיק ובין אם מדובר בכספי פיצויים שמתקבלים ישירות מהמעסיק במועד הפרישה.

בעיקרון, כספיי פיצויים המשולמים לעובד מתווספים למשכורת האחרונה של העובד, ובגינם משולם מס שולי בהתאם למדרגות המס של העובד. יחד עם זאת, לפורש ישנם מספר אפשרויות שבהן ניתן להקטין את תשלום המס עליהן נרחיב בהמשך. באמצעות טופס 161א העובד מדווח למס הכנסה מהי האפשרות שבחר. ישנו פרק זמן מסויים ממועד הפרישה שבו רצוי להסדיר את נושא המס מול מס הכנסה.

האם המעביד יכול לבצע התחשבנות מס על כספי הפיצויים?
על מנת להקל על הפורשים מס הכנסה מאפשר למעביד לתת פטור עד תקרה של 12,380 (במונחי 2019), לכל שנת עבודה וזאת במידה והעובד חתם על טופס 161א. אם העובד מסרב לחתום על טופס 161א חלה חובה על המעביד לנכות מס מירבי בשיעור של 47%. במקרה כזה העובד יכול לגשת למס הכנסה ולבצע התחשבנות מס על כספי הפיצויים. כספים ששולמו בייתר יוחזרו לעובד וזאת על ידי הגשת דוח שנתי להחזר מס.

איך ניתן לדעת כמה כסף מגיע?
חובה על המעביד למלא טופס שבו מפורט כל נתוני העובד הרלוונטים למועד הפרישה (תקופת עבודה, משכורת קובעת לפיצוים, פירוט תשלומים וסכומים שנצברו לעובד, סכום המענק המשולם בפרישה וכו). טופס זה נקרא טופס 161 (ראה מאמר נפרד). על מנת שהעובד יוכל להחליט מה לעשות עם הכספיים המגיעים לו, הוא חייב לקבל לידיו את הטופס מהמעביד.

האם המעביד יכול להתנות קבלת טופס 161 בחתימת העובד על טופס 161א?
אסור למעביד להתנות קבלת טופס 161 בחתימת העובד על טופס  161א.

מהן האפשרויות העומדות בפני הפורש?
משיכת חלקית של כספי הפיצויים (לדוגמא משיכת הפיצויים הפטורים ממס).
משיכת כל כספיי הפיצויים (הפטורים והחייבים במס).
השארת כספיי הפיצויים וביצוע רצף פיצויים (בכפוף למגבלות החוק- ראה מאמר בנפרד).
השארת כספיי הפיצויים וביצוע רצף קצבה (בכפוף למגבלות החוק – ראה מאמר נפרד).
שילוב בין האפשרויות.

במועד סיום העסקה לא נגעתי בכספים והשארתי אותם בקופה
טעות נפוצה היא לא לעשות כלום. הרבה פעמים שמעתי את המשפט "אני לא מבין מה הבעיה סיימתי מקום עבודה והשארתי את הכספים בקופה". הבעיה היא שבמועד סיום העבודה העובד נדרש לבצע התחשבנות מס על הפיצויים. כל עוד לא בוצע בפועל מבחינת מס הכנסה מדובר בכספי פיצויים שלא בוצע התחשבנות מס בגינם. המשמעות שבמידה ותרצה למשוך את הכסף בהמשך הדרך אתה עלול לשלם מס גבוה בהרבה.

משנת 2017 חל רצף קצבה אוטומטי – ראה מאמר נפרד

צור קשר לשיחת ייעוץ

משרדנו פועל כבר למעלה מ- 35 שנים וצבר ניסיון עשיר לאורך השנים בתחומי הביקורת, מיסוי יחיד ומיסוי חברות בהתמחות ייחודית לחברות בענף הנדל"ן. כמו כן משרדינו מעניק שירותי ניהול כספים, חשבות, הכנת תכניות עסקיות וליווי עסקי, ניהול חשבונות וחשבות שכר כשירותי מיקור חוץ. במשרדינו צוות רחב ומיומן של 15 עובדים ובכללם רואי חשבון, יועצי מס, חשבי שכר ומנהלי חשבונות.

דילוג לתוכן